Detail kurzu

Krizová komunikace s rodiči

Nakladatelství Dr. Josef Raabe s.r.o.

Popis kurzu

Vzdělávací program s názvem Krizová komunikace s rodiči nabízí účastníkům základní přehled a úvod do témat souvisejících s vedením efektivní krizové komunikace, která čeká každého, kdo pracuje nejen s dětmi, ale také s dospělými. Výchova dětí je i o emocích. Také komunikace pedagoga s rodiči bývá doprovázena různými emocemi a reakcemi. Nebývají však vždy jen pozitivní, ale přítomen může být i hněv, smutek, stres, zmatenost, hledání viníka… A to zejména tehdy, když pedagog otevírá náročnou a problematickou oblast žáka. Vzdělávací program je rozdělen do 10 lekcí. Věříme, že informace, které naleznete v tomto vzdělávacím programu, vám pomohou při komunikaci s rodiči a usnadní práci s vašimi žáky.

Vzdělávací program probíhá formou e-learningu. Jaké jsou výhody studia formou e-learningu?

  • Vzdělání formou online samostudia.
  • Lektor není přítomen v reálném čase, ale provází Vás kurzem pomocí videonahrávek.
  • Studium můžete začít a ukončit podle sebe.
  • Tempo studia, které Vám vyhovuje.
  • Neomezený přístup k učebním materiálům.
  • Studium kdykoliv a kdekoliv. 
  • Zkušení lektoři a provázanost mezi teorií a praxí.

Obsah kurzu

Učební plán o 10 lekcích obsahuje učební texty a komentované prezentace, které učební texty doplňují a vedou k samostudiu. Pro ověření zvládnutí teoretických znalostí je sestaven test o 20 otázkách s výběrem jedné správné odpovědi a k zamyšlení vedou reflektivní otázky. Rozsah vzdělávacího programu je 50 hodin online studia.

Obsah lekcí:

1. Posel špatný zpráv

První kapitola otevírá problematiku krizové komunikace a lidských reakcí na přijetí obtížného a nepříjemného tématu. Hovoří o fenoménu „zastřelení posla“. Pojednává také o důležitosti zpětné vazby, o tom, jak ji dávat a jak na ni reagovat.

2. Komunikace

Druhá lekce je věnována komunikaci a jejím formám (verbální, neverbální). Zmiňuje také, jaké jsou možné překážky v komunikaci s ostatními lidmi, jaká komunikace je efektivní a jak jí dosáhnout. Chce být praktickým návodem, jak zefektivnit komunikaci.

3. Nenásilná komunikace

Lekce představuje efektivní způsob komunikace, jakým je nenásilná komunikace. Zachází do podrobností o tomto způsobu naslouchání a vedení rozhovoru. Nabízí poznatky o efektivitě využití nenásilné komunikace a také tipy, jak se jí naučit nejen při práci s žáky, ale i při setkání s rodiči. 

4. Umění naslouchat

Tato lekce je věnována umění naslouchat druhému. Přibližuje způsoby naslouchání, jako je empatické naslouchání, a také vysvětluje tři úrovně naslouchání, které jsou důležité pro každou konverzaci. Mluví o tom, že nejen mluvení, ale zejména naslouchání má velký účinek a význam v každém rozhovoru.

5. Empatie a asertivita

Tato lekce nabízí vysvětlení a využití empatie a asertivity, které jsou jedním z klíčových prvků krizové komunikace. Ukazuje efektivitu při používání a správnou práci s empatií a asertivitou.

6. Krize a konflikty

Lekce přináší vysvětlení, co je to krize a konflikt, přičemž právě krizová a konfliktní komunikace se v každodenním životě objevuje velmi často, a to zejména tehdy, když to nečekáme. Proto je pro vás jako pedagogy, kteří komunikují s dětmi i dospělými, dobré být na takové situace připraveni. Protože pokud má učitel vést krizovou komunikaci, musí vědět, co je konflikt a krize.

7. Jak reagujeme v emočně vypjatých situacích

Tato lekce se zabývá emocionálně vypjatými situacemi, které zahrnují různé emoce od hněvu, strachu až po stres. Vysvětluje, jak lidský mozek funguje ve stresu, konfliktu, strachu, hněvu a dalších pocitech, protože lidské chování a reakce jsou často neočekávané, tím spíše, pokud člověk prožívá akutní krizi nebo stres. Poznání toho, jak člověk reaguje a co se v něm děje, hraje důležitou roli v krizové komunikaci.

8. Emoce

Tato kapitola je věnována různým emocím, které mohou doprovázet vaši krizovou komunikaci s rodiči. Chceme-li být nejen učiteli, ale i poradci, lidmi, kteří doprovázejí své žáky, potřebujeme znát různé životní události, nacházet jejich smysl a také znát hybnou sílu lidské činnosti, kterou jsou emoce.

9. Co se děje, když…?

Krizová komunikace zahrnuje nejen znalosti a dovednosti komunikace, ale také znalost krizových situací. Protože pokud budete vědět, co se s vaším žákem děje, budete schopni podat pomocnou ruku a zároveň správně komunikovat s rodičem v situaci, která je obtížná pro všechny zúčastněné strany. Proto se tato kapitola zabývá některými náročnými a ohrožujícími situacemi, jako je sebepoškozování, šikana, sebevražedné myšlenky, ale také rozvod rodičů.

10. Krizová komunikace

Závěrečná lekce shrnuje jednotlivé kroky efektivní krizové komunikace. Nabízí vysvětlení pojmů, jako je raport nebo koučovací rozhovor. Poukazuje také na potřebu jejich využití, zejména v krizové komunikaci.

Seznam použité literatury

Závěrečné reflektivní otázky


Cílová skupina

Vzdělávací program je určen pedagogickým a odborným zaměstnancům:

  • Ředitelům škol a školských zařízení;
  • učitelům všech typů škol;
  • zaměstnancům poradenských pracovišť a zařízení.
Certifikát Za úspěšné absolvování vzdělávacího programu dostává účastník certifikát. Poznámka k ceně

Tento vzdělávací program lze hradit ze ŠABLON OP JAK.

Hodnocení




Organizátor